dżem chia

Jak zrobić dżem chia? Przepis na truskawkowy dżem bez cukru

Już wiem, jaki będzie motyw przewodni tego lata: dżem chia! Oszalałam na punkcie dżemów chia i zamierzam je produkować niemal co tydzień – tyle bowiem zajmuje mi zjedzenie jednego słoika 🙂 Dżem chia to cudowna i zdrowa alternatywa dla zwykłego dżemu. Do jego zrobienia nie potrzebujecie całego dżemowego ekwipunku, a co ważniejsze – kilogramów cukru. Dżem chia nie potrzebuje bowiem cukru, żeby uzyskać wspaniałą, żelowatą konsystencję – wszystko załatwiają moje ukochane nasiona szałwii hiszpańskiej. Jeśli tak jak ja macie problem ze stawami lub cierpicie na inną chorobę autoimmunologiczną – wasz organizm podziękuję wam za wymianę cukru na wspaniałe nasiona chia!

Dżem chia można robić na dwa sposoby: smażąc owoce tak jak w tradycyjnym dżemie lub po prostu zblendować świeże owoce. Oba będę równie dobre! Dżem przygotowany w ten drugi sposób bardziej przypominać będzie gęsty mus owocowy, ale smakuje wybornie, szczególnie jako dodatek do owsianki. Dżem chia jest trochę rzadszy niż tradycyjny dżem, ale i tak dobrze się sprawdza nawet na kanapce. I co najważniejsze, pachnie i smakuje prawdziwymi, świeżymi owocami!

Składniki:

½ kg truskawek (lub innych dowolnych owoców)
1 łyżka syropu klonowego lub miodu (można dodać więcej, jeśli owoce są bardzo kwaśne)
1 łyżeczka soku z cytryny
3 łyżki nasion chia

Metoda 1 – Dżem chia z ugotowanych owoców

Truskawki umyć, przełożyć do garnka. Gotować na małym ogniu, aż zaczną się rozpadać, ale nie za długo – ok. 15 minut. Owoce niezbyt dokładnie rozgnieść łyżką, dodać syrop klonowy i sok z cytryny. Dodać nasiona chia, dokładnie wymieszać i odstawić na kilkanaście minut, co jakiś czas mieszając. Przełożyć do słoika i wstawić do lodówki. Tak przygotowany dżem chia będzie dobry przez 2 tygodnie.

Metoda 2 – Dżem chia ze świeżych owoców

Truskawki umyć, przełożyć do miski. Dodać syrop klonowy i sok z cytryny i zblendować. Można zmiksować owoce na zupełnie gładki mus lub niedokładnie, zostawiając kawałki owoców. Dodać nasiona chia i wymieszać. Odstawić na 15 minut, co jakiś czas mieszając, a potem wstawić do lodówki na kilka godzin. Przełożyć do słoika i trzymać w lodówce – dżem wytrzyma w niej ok. 1 tygodnia.

Dżem chia świetnie smakuje z jogurtem, jako dodatek do deserów lub owsianki. W zasadzie można go dodawać do wszystkiego. Ja jem go teraz również z chlebem na śniadanie – to najlepsza alternatywa dla tradycyjnych dżemów.