quinotto

Wiosenne risotto z quinoa (quinotto) ze szparagami i rukolą

Tu i ówdzie na straganach i w sklepach pojawiają się szparagi, co może oznaczać tylko jedno: wreszcie mamy wiosnę. A przy temperaturach ostatnich dni, powiedziałabym, że nawet lato! I choć te wczesne szparagi to jeszcze nie te polskie i wyglądają dość mizernie, to nie mogłam się powstrzymać i kupiłam pęczek. Od razu miałam w głowie, co z nich zrobię: moje ukochane risotto. W domu jednak naszła mnie ochota na eksperymenty i postanowiłam zrobić mało tradycyjną wersję tego dania, które powinno otrzymać nazwę „quinotto”, bo zamiast ryżu użyłam komosy ryżowej.

Dzięki tej podmiance risotto jest zdrowsze, zawiera więcej białka, żelaza i magnezu, a całość ma niższy indeks glikemiczny. Jeśli masło zamienimy na oliwę z oliwek i trochę oszczędzimy na parmezanie, danie nie będzie też tak kaloryczne jak tradycyjne risotto. Quinotto jest zatem w sam raz na wiosnę, kiedy bardziej dbamy o to, co ląduje na naszych talerzach.

Składniki na 2 porcje:

pęczek zielonych szparagów
masło lub oliwa do smażenia
2 szalotki pokrojone w kostkę
2 ząbki czosnku przeciśnięte przez praskę
150 g opłukanej komosy ryżowej
ok. 600 ml gorącego bulionu warzywnego (do gotowania można dodać odcięte zdrewniałe końcówki szparagów)
starty parmezan (ilość wg upodobania)
duża garść rukoli

Szparagi umyć, oderwać zdrewniałe końcówki (można dodać je do gotowania bulionu warzywnego) i pokroić na ok. 2,5 cm kawałki.

Na małej patelni rozgrzać łyżkę masła lub oliwy, wrzucić 1 posiekaną szalotkę i smażyć, aż zmięknie. Dodać pokrojone szparagi i smażyć, często mieszając, aż zmiękną. Odstawić patelnię z ognia. Szparagi podzielić na dwie części, przełożyć jedną do miski, dodać odrobinę wody i zblendować. Odstawić.

Na dużej patelni rozgrzać 2 łyżki masła lub oliwy, wrzucić drugą szalotkę i czosnek. Smażyć chwilę, a następnie dodać komosę ryżową. Dokładnie wymieszać z cebulą i tłuszczem, a potem zalać 1 chochlą bulionu. Wymieszać i smażyć, aż quinoa wchłonie płyn. Czynność powtarzać, aż komosa będzie ugotowana. Ponieważ quinoa nie wymaga częstego mieszania tak jak ryż, po zalaniu bulionem można przykryć patelnię. Quinoa ugotuje się wtedy szybciej i będzie potrzebowała mniej bulionu. Uważajcie tylko, żeby jej nie przypalić!

Kiedy komosa jest miękka, dodać zblendowane szparagi, następnie całe kawałki szparagów. Dorzucić starty parmezan, ewentualnie doprawić solą i pieprzem, a następnie dodać rukolę i wymieszać. Odstawić quinotto z ognia i podawać z dodatkową rukolą i parmezanem.