wege burgery

Wege burgery z batatów i komosy ryżowej + recenzja książki Superfood, czyli jak leczyć się jedzeniem

Kiedy lubi się mięso tak jak ja, wegetarianizm bywa trudny. Szczególnie, gdy Wasz życiowy partner z błogim wyrazem twarzy wcina przy Was wielkiego, ociekającego sosem burgera, podczas gdy Wy zadowalacie się bezmięsną, bezglutenową i bezcukrową sałatką. A tak właśnie wyglądała moja ostatnia sobota. Poczułam wtedy tak przemożną ochotę na burgera, że nic nie mogło mnie powstrzymać prze zrobieniem jego zdrowej wersji. Tak właśnie powstały moje wege burgery z batatów, komosy ryżowej i szpinaku.

Po przyjściu do domu zajrzałam do książki Sophie Manolas Superfood, czyli jak leczyć się jedzeniem. Przywróciła mi ona dobry humor i motywację do diety – w końcu mój styl odżywiania to nie jedynie sztuka dla sztuki, ale droga do zdrowia. A książka ta dobrze obrazuje, że natura oferuje nam najlepsze leki i suplementy diety. Manolas opisuje ponad 60 różnych superfoods, których nie trzeba wcale szukać w sklepach ze zdrową żywnością – wystarczy rozejrzeć się wokół siebie na targu. Właściwie każde warzywo, owoc czy orzech to magiczny składnik, który może mieć dobroczynny wpływ na nasze zdrowie.

Książka Superfood, czyli jak leczyć się jedzeniem to nie tylko świetny przewodnik po naturalnej aptece, ale też źródło przepisów. Manolas pokazuje, jak można wykorzystać każdy ze składników w konkretnym daniu. Wszystkie przepisy są wegetariańskie, wiele z nich wegańskich, bezglutenowych i bez cukru, co idealnie pasuje do moich zasad diety przy RZS.  Mogą one stanowić inspirację do samodzielnych poszukiwań w kuchni. Przepis na wege burgery z batatów, komosy ryżowej i szpinaku zaczerpnęłam właśnie z tej książki i delikatnie go zmodyfikowałam. Kotleciki wyszły świetnie i po części zrekompensowały mi ciężkie sobotnie chwile 🙂

Składniki (na ok. 10 sporych burgerów):

2 szklanki ugotowanej i ostudzonej komosy ryżowej (niecała szklanka surowej)
1 szklanka ugotowanych batatów (1 mały batat)
¾ szklanki płatków owsianych
4 niewielkie garście szpinaku
1 jajo
sól i pieprz do smaku
zioła i przyprawy (u mnie ¼ łyżeczki kurkumy i gałki muszkatołowej, chili w proszku, mielony kumin)
olej kokosowy lub oliwa do smażenia

Szpinak umyć, dokładnie osuszyć i posiekać. Wszystkie składniki na wege burgery dokładnie wymieszać i doprawić. Można dodać ulubione zioła i przyprawy, dobrze sprawdzi się bazylia, natka pietruszki lub świeże oregano.

Biorąc po dużej łyżce ciasta, ręcznie uformować burgery. Na patelni rozgrzać 2 łyżki oleju lub oliwy i smażyć burgery na średnim ogniu przez ok. 5 minut z każdej strony.

Wege burgery podawać z sosem jogurtowym i sałatką ze świeżych warzyw.