czekoladowy budyń jaglany

Legalny deser: czekoladowy budyń jaglany

Za mną kilka dni w Glasgow, gdzie wiosna już całkiem śmiało przechadza się ulicami. Choć w parkach kwitną krokusy i nawet słońce zaszczyciło nas kilka razy swoją obecnością, moje reumatyczne kości nie pokochały tego deszczowego miasta. Po trzech dniach spacerowania na wietrze i lekkiej mżawce moje stopy odmówiły posłuszeństwa i na autobus mający nas odwieźć na lotnisko szłam, kulejąc. Być może przyczyniła się do tego szkocka dieta – choć nie spróbowałam słynnego haggis, ani sticky toffi pudding (trzeci raz w UK i jeszcze tego nie jadłam!), to nie mogłam sobie odmówić fish&chips, pysznego piwa z lokalnych browarów i imbirowych herbatników, od których jestem uzależniona. I choć udało nam się dotrzeć do kilku wegańskich i bezglutenowych knajpek, to jednak nie mogę powiedzieć, żebym podczas tej podróży odżywiała się zgodnie z moimi regułami. Nigdy zresztą nie udaje mi się trzymać diety podczas wyjazdów – a Wy jak sobie radzicie poza domem?

Małe potknięcia nie oznaczają jednak, że mam się poddać do końca. Dlatego od razu po powrocie zabrałam się za gotowanie: na talerzach wylądowała moja ulubiona sałatka z pieczonych buraków, a na deser coś pysznego i zdrowego jednocześnie, czyli prosty czekoladowy budyń jaglany. Nie zawiera białego on cukru i mąki, jest wegański, mocno czekoladowy, o lekko bananowej nucie i aromacie orzechów laskowych. To świetny sposób na przemycenie zdrowej kaszy jaglanej dzieciom lub niesfornym partnerom (mój przypadek). Gwarantuję, że nie zorientują się, z czym mają do czynienia! Dlatego ten czekoladowy budyń jaglany to jeden z moich ulubionych sposobów na legalny deser – prosty, nie wymaga wysiłku i jest idealnym sposobem na zdrowe słodycze w zwykły dzień.

Składniki (na 2 porcje):
1 szklanka ugotowanej kaszy jaglanej
0,5 szklanki mleka roślinnego (ryżowego, migdałowego) lub krowiego (w wersji niewegańskiej)
1 banan
2 łyżki kakao
6 daktyli, wcześniej namoczonym w odrobinie wody przez 10 minut
10 orzechów laskowych, pokruszonych
szczypta cynamonu

Kaszę podgrzać z dodatkiem mleka, aż mocno zmięknie. Dodać pozostałe składniki i zmiksować na gładką masę. Podawać z orzechami lub sezonowymi owocami.